Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-06, 12:33
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Jag vill bara påminna om att merparten av grekerna faktiskt betalar skatt, höga sådana.
Resterande av mitt inlägg riktar sig främst till de längre bak i tråden som pratar om att de inte får kvitton vid köp av öl och liknande.

Och så vill jag påminna om de små burkarna (de usla små burkarna som jag tjatat om nu tusen gånger) som brukar st¨å mitt på bordet på restauranger och cafeer. Tittar man i den så ser man en maskinskriven liten lapp, denna är kvittot och nota i ett och samma. När du sedan betalar så får du ut den lilla burken igen, ofta ligger då kvittot i (alltså samma lapp) eller så kommer det ibland bredvid vid sidan av den lilla lilla burken. Och ibland står den lilla lilla burken kvar på bordet hela hela tiden Det betyder inte att man inte får kvitto eller att platsen man besöker skulle vara skattesmitare för det ty det maskinskrivna lilla papperslappen med redogjord och väl bokförd moms ligger ändå däruti

Väldigt många vet inte om detta system och många tänker inte på att kvittot faktiskt ligger däri. Så jag vill bara påminna. Jag hävdar fortfarande lika envist som förut att det blivit bättre med detta ute på öarna. Man får oftast kvitto. Tycker det är märkligt att så många hävdar att det inte blivit en förändring för jag tycker man ser en tydlig skillnad. På många ställen sitter skyltar uppsatta att du inte behöver betala om du inte får kvitto.

Däremot kan jag säga att just i denna situation vet jag inte hur det är. Av fullt förståeliga skäl så gör man kanhända allt man kan för att överleva just nu. Det vet jag inget om. Men om det är så då att man inte får kvitto så skulle åtminstone inte jag tjafsa om ett heller.
I affärerna får jag i princip alltid kvitton.

Senast redigerad av Thira den 2015-07-06 klockan 12:58.
Svara med citat