Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Jag en stort klump i magen. Vad ska hända med mitt älskade Grekland? Hoppas, hoppas, hoppas, att det blir något bra efter dagens folkomröstning, oavsett vilka som "vinner". 
|
Ja, tycker man har gått med den där klumpen i magen hela veckan. Oron har lagt locket på och dämpat den vanliga vardagsglädjen väsentligt. Men en bra sak med allt detta har ändå varit att strålkastarna satts på de värst påverkade av krisen (vet att jag tjatar om det men jag tycker det är så otroligt viktigt) Nu har hela världen fått se hur de faktiskt har det. (Tidigare har det varit mest politik och krassa siffror i staplar eller diagram.) Och deras situation har ju sett likadan ut mer eller mindre hela tiden sedan åtgärdsprogrammen infördes. För dem har det varit samma oro hela vägen. Vi får inte glömma det i all sorg över den situation som är nu. För deras skull så måste något förändras.
Jag försöker trösta mig själv och framför allt mina grekiska vänner med att det kan komma något bra ur detta på sikt. På lång sikt. Vad och på vilket sätt vet vi ju inte men oavsett vilken sida som "vinner" omröstningen så tror jag ändå att den (och all publicitet från media) kan sätta ny press på Trojkan att gå Grekland till mötes i de sociala frågorna. Och det känns som väldigt viktigt oavsett vilken "sida" man nu står på.
Men ont i hjärtat gör det när Grekland gråter.