Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden
Läste i The Guardian igår att mat och mediciner börjar ta slut. Framför allt basvaror; Mjöl, socker m.m.
ECB har sagt att de ska ha ett möte på måndag om fortsatt stöd till Greklands banker.
Man får anta att inte så mycket hinner förändras på bara en vecka oavsett utgång i folkomröstningen och sedan beror det väl på vilken utgång det blir i den också (det tar ju ett tag innan man fyllt på förråden och får ordning på allt som släpat efter sedan kapitalkontrollen infördes).
Jag ska resa runt på fastlandet och, efter vad jag hört, så ska situationen där vara svårare än ute på öarna just nu (som vanligt alltså).
Nu, till mina grubblerier; Jag har förbokat hotell på ett par platser under min resa (trots att jag inte tänkte göra det från början).
Är det ok att fråga hotellen om det är något de behöver på plats i byarna jag ska bo (om situationen är fortsatt lika illa eller blivit värre). Kanske känner de till någon välgörenhetsorganisation på plats typ? Den lilla mängd jag kan ta med själv gör ju inte någon större skillnad, men kanske för en familj åtminstone?
T.ex är det ju en enkel match att frakta några påsar mjöl och socker el. likn annat som kan behövas nu. Men törs man fråga så till helt främmande människor (har aldrig träffat hotellägarna förut)?
Jag är rädd att de ska ta illa vid sig. Är det ofint och kanske jättekänsligt i den här svåra situationen?
En annan sak jag tänkt på är eventuellt att ta mig till en hjälporganisation i Aten med mjöl el liknande och överlämna dem där.
Får man föra in basvaror i lite större mängd än bara en mjölpåse eller någon annan form av basvara etc hur som helst från Sverige till Grekland. Är det någon som vet eller kanske gjort samma sak helt nyligen som kan berätta?
Senast redigerad av Thira den 2015-07-04 klockan 07:45.
|