Sv: Uflyktsmål
För några veckor sedan vandrade vi omkring i två områden på Samos och båda imponerade och gav på sina sätt mersmak. Alltså det blir fler resor och vandringar.
I tråden tipsas om Potami och den relativt korta leden efter bäck till Waterfall. Det är i sig en upplevelse att vandra efter den, bada sött och klättra upp efter trappor till tavernan. Men det är ett besöksmål av stort format och tyvärr väldigt slitet. Dessutom absolut inte representativt för öns övriga bäckar, dess raviner och övrig natur. Under våra kilometervisa vandringarna efter porlande bäckar och levador kantad och dold av en den mest frodiga skog, fick vi uppleva något helt annat.
Nåväl - ett område sträcker sig mellan i öster Kokkari och i västerbyn Stavrinides. Här finns korta och långa leder men kanske mest avgörande; med varierande höjdskillnader. Vi överraskades av mycket bra leder, uppenbart röjda, märkta och försedda med annan väghänvisning där vägvalet var klurigt. Vidare hittade vi beteckningar som vi inte hade ett spår aning om vad de representerade.
På taverna i Vourliotes fick vi svaret. Vi hittade en alldeles utmärkt vandringskartan (gratis) - Nightingatwalks - över hela området och som förklarade beteckningarna - olika vandringsalternativ i ett nät av ett stort antal leder som kopplade ihop kustbyarna Kokkari, Kambos ag.Konstantinos m.f. med bergsbyarna Vourliotes, Monolates och Stravinides - för att nämna några.
Bakom utgivningen av kartan, märkning av och röjning av leder står organisationen Nature-Friends-Group vars syfte bl.a. är att röja gamla leder och därmed för oss öppna de gamla förbindelselänkarna mellan byar i detta bergsområde. Lysande arbete!
Din kollega har helt rätt och tänket säkert på Näktergalsdalen i vilken det rinner en porlande bäck med friskt vatten. Badmöjligheten kollade jag inte (hade vadat på ett ställe och det räckte mer än väl) utan jag såg fram mot ett betydligt varmare havsbad.
Jag rekommenderar varmt området för vandring. Dessutom området norr - väst om Karlovassi. Men det skriver jag inget om nu....
Kan scanna och skicka kartan om du vill ha.
Anders
|