Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-03, 16:10
Maggys avatar
Maggy Maggy är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2012
Standard Sv: Krisen i Grekland - den ENDA tråden

Citat:
Ursprungligen postat av AndersK Visa inlägg
Trådens innehåll blir alltmer spännande beroende att jag för tillfället läser om ur man piskar upp en alarmistisk stämning om en företeelse, som efter en tid och närmare eftertanke inte var av så larmartad. Ett slående exempel bland ett otal andra är att det skulle gå käpprätt åt h-te med Sverige om landet inte anslöts till euro. Armod och elände var att vänta, ja i stort sett skulle vi backa tillbaka till stenåldern, bli en perifer strunt på europakartan osv. Experter från olika sidor uttalade sig, bl.a. ekonomer som använder sig av synnerligen trubbiga instrument när de spår in i framtiden. Stämmer inte förutsägelse - ja då blir den enkla förklaringen att marknaden styrs av känslor och att man aldrig kan veta.

Ett annat sätt att piska upp stämningen är att använda hysterimetoden. Ta fram enskildheter och blåsa upp dessa till den stora sanningen. En enkel metod därför att den så väl utgår från oss själva.

Ytterligare en metod är att demonisera. För att sänka ett sakligt resonemang hävdas att en ledare är i stort bortom alla sinnen och är orsaken till allt ont. Enkelt, historielöst och förrädiskt. Vi får någon att rikta vår personliga vrede mot - det är han, hon eller hen! I det politiska sammanhanget är utgångspunkten att alla folkvalda är i stort sett idioter, har egenintressen, är korrupta osv. Saklighetsprofeterna är ekonomer, journalister och en hel hoper andra sk. oberoende.

Enda lösningen är att du och jag vinnlägger oss om att ställa frågorna; vem säger? Hur har vederbörande fått reda på det? Kan möjligen vederbörande ha fel? Finns annan källa att kolla? Hur sannolikt är det? Och framför allt - utgå från att alla budskap som skickas till dig har ett syfte oavsett vad sändare heter; Tsipras, Mekel, IMF, Lövén, Kalle Karlsson för att nämna några.

Låt nu det Grekiska folket gå till sina valurnor i lugn och ro. Oavsett utgång så tror jag att livet kommer att ha sin gång, även på måndag. För givetvis - vi som turister vill ju inte möta en befolkning som lever i armod och svält i Europa när vi spankulerar omkring på stränder och i gränder och säger oss älska Grekland.
Bra inlägg!! Jag avstår, just nu, från att kommentera...Har ingen lust med att "gå i försvar"...
Svara med citat