Citat:
Ursprungligen postat av laero
Ingen vet väl hur det blir, alla spekulerar (som du ser skriver jag "tror" och "kan bli").
|
Jadå, det var därför jag frågade just vad du trodde. Ingen vet ju
Läskig artikel. Tongångarna från källan i den stämmer ungefär med vad jag såg att ratingföretaget Fitch uttalade sig om igår. De sa att banksystemet varit väldigt nära en krasch innan regeringen införde kapitalkontrollen häromdagen. Och att de inte tror att bankerna kommer att öppna igen på tisdag ens om regeringen och trojkan träffar ett avtal.
Och hur i hela friden ska landet klara sig då? Hur ska folk överleva på 60€ om dagen? (I praktiken har det tydligen lett till uttagsgränsen 50€ på en del håll, eftersom 20€-sedlarna tagit slut). Pensionärer utan kort får ta ut 120€ i veckan. Hur ska konsumtionen hållas uppe då, vilka ska kunna handla i butikerna? Näringslivet tvärnitar. CNN ska ha rapporterat i går att Grekland just nu får 50 000 hotellavbokningar om dagen. Aegeans vd ska ha sagt att även flygbokningarna störtdyker och att även han inte tror att bankerna öppnar nästa vecka.
Samtidigt ska Varoufakis ha sagt i dag att en deal är mer eller mindre klar:
Citat:
Greek finance minister Yanis Varoufakis has said that whatever the outcome of the referendum a deal is almost done, and there have been private discussions with the ECB and EU during the week.
Speaking on RTE radio in Ireland he said a deal was “in the offing,”
If the vote was yes, the Greek government would sign on the dotted line.
If no, they had had some decent proposals from Europe in confidence.
|
(The Guardian)
Men hans trovärdighet är väl något svårbedömd. Det kan lika gärna vara förhandlingstaktik.