Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-30, 18:26
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Thira - Fast det där är min formulering, och den är ett skämt. Bakgrunden är allvarlig dock: när det är dags att rösta har ju avtalet löpt ut, "erbjudandet" gäller inte längre, alltså finns det inget att rösta om vad gäller exakt de villkoren. Vinsten med det för Tsipras del skulle vara att om det blev nej, så skulle han veta att han hade folkets stöd när han hoppade av och åkte hem under den gångna helgen.

Men med de senaste timmarnas händelseutveckling så känns det ju som att vi är i ett annat läge. Dock har tydligen Merkel redan sagt att hon inte har något att förhandla om förrän på måndag.
Ja men det vet jag (att det var din formulering). Har läst formuleringen på röstsedeln men endast då översatt på engelska i en tidning tidigt imorse. Har inte hunnit läsa upp mig i nyhetsartiklarna sen jag kom hem från jobbet. Har även grekerna reagerat likadant på det som står, så råder det ju oklarheter.
Men man får ju också minnas att allt gått med blixtens hastighet.
Nåja, det framkommer kanske vad de vill med omröstningen men det vore bra om det framkom innan den hålls, åtminstone till grekerna =)

Kanhända vill de skrämma Trojkan lite och visa på att det, om det blir nej, inte är alldeles otroligt att det kan bli en Grexit. Så tänkte jag imorse men, som sagt, allt förändras ju så snabbt.
Tillägg vid redigering; Att Tsipras hänger in hatten och avgår betyder ju inte att hela regeringen gör det per automatik. De har säkerligen andra som kan driva förhandlingarna i sådana fall.

Senast redigerad av Thira den 2015-06-30 klockan 18:34.