Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-30, 12:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.

En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:

Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???
Vet inte om det du skriver syftar på mitt inlägg Laero. I så fall har jag nog uttryckt mig oklart.

Det jag skrev om "illvilliga mörksens långivare" var menat som ironi över alla inlägg här på forumet som utmålar den ena eller andra parten/nationen/organet som skyldiga till det elände som Grekland har. Att dividera om vem som är skyldig till dagens situation är tämligen meningslöst.

Alla som medverkat i skapandet av euro-unionen har bidragit i skapandet av ett system som kamoflerar misskött ekonomi och försvårar återupprättandet av statsfinanser som gått ner sig. Men den har förvisso inte varit själva grundorsaken till de ekonomiska problemen.

Det finns verkligen inga vinnare på lång sikt bland några av de inblandade. Så några segerpokaler synes icke skymten av.

Det finns bara ett gäng nationer som förr eller senare och mer eller mindre smärtsamt kommer att tvingas ta sig ur eländet. Kanske blir Grekland först med det. Men oavsett vilket så har de en gräsligt lång och svår resa innan de är på fötter igen.

En intressant fråga som jag tidigare utan framgång har sökt svar på är vilka regler som gäller för om/när/hur en nation vill/kan/får/måste lämna euro-unionen.

Såg häromdagen att Österrikes finansminister menade att det ingalunda är självklart för någon medlem att själv besluta om utträde. Det ska enligt honom godkännas av SAMTLIGA övriga medlemmar.

Och nyss såg jag att Greklands finansminister påstått att det var emot reglerna att övriga medlemsnationer skulle tvinga en medlemsnation att mot sin vilja lämna euro-samarbetet.

Kanske får de frågorna sitt svar inom kort. Men förmodligen blir det en sörja av det också att reda ut.

Masse