Citat:
Ursprungligen postat av laero
Heja di våra, inte di dära. Trampa di främmata pajka på tära...Greklann, Greklann, Greklann.
En enkel fråga till er som ser Europas demokratiska stater och FN-organet IMF som motståndare och dessutom onda sådana. En fråga till er som ser detta som en match som någon kan vinna:
Jag utgår från att ni ser ett nej i den idiotiska folkomröstningen som segern?
Vad menar ni då finns i segerpokalen ???
|
Du frågar inte mig men: Det ena är demokratisk legitimitet, skulle nationalekonomen Paul Krugman svara dig. Men det betalar inga räkningar.
Det andra, skulle han säga, är att folk skulle tvingas välja mellan åtstramningar och euron. Men där tror jag att den gode nobelpristagaren skiter sig i näven. Jag tror nämligen inte att frågan kommer att vara formulerad på temat
Vill du slippa ytterligare åtstramningar även om det innebär att Grekland lämnar eurozonen? (Det är ju faktiskt fortfarande oftast långivare, inte låntagare, som har störst inflytande över villkoren, hur stor upprördhet det än orsakar till exempel på nätforum).
Det är otroligt viktigt hur frågan i en folkomröstning är formulerad. Och jag tror inte det har kommit ut än hur Tsipras tänkt sig den, det har bara kommit ut att svaret ska vara Ochi. Det verkar som att han spelar ett högt spel, där han räknar med att långivarnas vilja att ha kvar Grekland i euron är oändlig. Och det kanske den är. Annars är ju hans väljare lurade och har inget att rösta om.