Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-29, 15:56
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
. Slutt å krisemaksimere, og velkommen til Hellas!

Citat:
Ursprungligen postat av ACarlsson Visa inlägg
Hej, jag är ny här, lite tråkigt ämne att välja som första inlägg kanske... men men...

Här är min syn på det hela:

Ja, Grekland har en del strukturella problem. Typ att driva in skatt, och en lite för tung statsapparat/offentlig sektor. Minst sagt.

Frågan är om det är rättvist att skylla detta på grekiska folket? Har de verkligen haft alternativ att rösta på, som förespråkat en sund ekonomi?

Vidare... man pratar mycket om hur oansvarigt det är att låna pengar som man inte har råd att betala tillbaka. Visst. Men det är också oansvarigt att låna ut pengar, utan att försäkra sig om att den man lånar ut till kan betala. Om detta hörs väldigt lite.

Som jag ser det handlar dessa förhandlingar, nödpaket osv främst om att rädda tyska, franska osv banker. Inte om att rädda grekiska folket. Alltså, en i sammanhanget ganska liten grupp individer, som redan har tjänat förmögenheter på affärer med grekland, får nu hjälp av eurogruppen och IMF för att säkerställa att de inte förlorar någonting. Att pensionärer och arbetslösa i Grekland går under? Tja, man måste ju sätta hårt mot hårt, eller hur?

Jag vet inte hur man skall lösa detta (i så fall hade jag nog haft mitt på det torra nu ), men jag lider med grekerna. Tragiskt nog är det de mest sårbara som får betala det högsta priset, inte de ansvariga.

Nåväl, jag och frugan åker till Samos den 7/7. Skall göra vad jag kan för att supporta.