Citat:
Ursprungligen postat av Masse
Det leder dessutom mig vidare till nästa fundering beträffande den återstående posten i stödpaketet och dess utbetalning. Jag tänker ..... "Och sen då????" Om inga mera åtgärder ska vidtagas, kommer Grekland ändå plötsligt, genom någon gudomlig kraft eller annat, att få finanserna att gå ihop och inte längre behöva mera stöd???? Den frågan tycker jag kvarstår oavsett vad man vill anföra om medmänsklighet och annat.
Masse
|
Även om man nu skulle uppnå en lösning så att Grekland skulle kunna få de pengar de behöver från stödpaket nr 2 så talas det ju redan om stödpaket 3. Så detta är bara ett mellanspel och utan Syrizas krumbukter skulle dagens kristillstånd inte ha behövts upplevas.
T.ex Finlands nya regering har i sitt program bestämt att inga nya pengar kommer att betalas ut till Grekland. Pengarna skall komma från nuvarande stödpaket och i fall det kommer paket 3 skall de tas från de pengar Finland har betalat till Europas valutamekanism (jösses jag kommer inte riktigt ihåg vad det heter, men nånting ditåt...) Man måste komma ihåg att det är euroländers skattebetalares pengar man lånar till Grekland. Och det är politiskt känsligt. Sen har ju IMF och ECB också sina regler som måste följas, så man kan helt enkelt inte gå med på vad som helst.
Om man låter Grekland braka ihop så är det närmast ett politiskt nederlag och det är därför man vill hålla Grekland i euron.
Man måste komma ihåg att detta har påverkat också alla andra euroländer mycket. Jav vet inte hur många fruktlösa möten finansministrarna har sprungit på. Det är bort från deras jobb i sina egna hemländer och allt annat som borde åtas inom Europa.
Men, tja, få se hur det blir. Det kommer att ta en tid ännu förrän man når en lösning. Och trots att det finns olika åsikter så tror jag att alla vill ha en lösning. Åtminstone något att börja med.
/ Anne