Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-07, 23:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

FREDAG 5 JUNI - LÖRDAG 6 JUNI

Prioritera var ordet som gällde för våra två sista dagar här. Igår innebar det heldag på en av våra två favoritstränder, Panormos. Idag styrde vi så kosan till den andra, Agnontas.

Härligt väder trots lite oroande mulenhet på morgonen som snart släppte och vi fick sedvanliga 32 grader och sol. Toppendag på stranden. En svensk kvinna som vi haft vid sidan om oss ett par gånger på våra stränder berättade att förekomsten av sjöborrar var tämligen riklig här i Agnontas. Hon hade vid snorkling sett dem ganska nära inpå stranden.

Jag som gärna simmar och tittar under vattnet men utan glasögon har en ganska suddig bild trots det klara vattnet och har därför inte sett dem. Kanske som svarta suddiga fläckar som jag tolkat som stenar. Sände en tacksam tanke till att jag för första gången på alla dessa resor till Grekland nu använde badskor. Mycket skönt.

Sista lunchen på Skopelos och på Agnontas intogs som vanligt hos Taverna Agnontas. De två killarna som serverar där har gjort det till ett extra nöje att äta där, förutom vad den goda maten har betytt. Tzatsiki, Fried Zuccini och Rocket Salad blev det självklara valet.

Sedan ytterligare några timmar sol och bad innan det blev dags att packa ihop och ta farväl av killarna. Moppen som tjänat oss utomordentligt under 11 dagar och 32 mil äntrades för sista resan tillbaka till Skopelos stad.

Dusch, packande och skön balkongsittning innan det blev dags att dra in till Taverna Klimateria, den i vårt tycke utan tvekan bästa tavernan av de vi provat. Även avslutningsmiddagen blev en repris. Jättegoda Shrimps Souvlaki som inväntades med ett fat Tzatsiki och smuttande på retsina och ouzo.
Lördag morgon klockan 06.45 lämnade vi boendet för färd till hamnen. Vi avseglade 07.15 från Skopelos sittande på däck på en riktig båt, bilfärjan MS Proteus. Mycket skönare än i de flygande sardinburkarna. Priset för resan med Proteus var 8 euro per person, att jämföra med 16.50 pp med Sea Cat på ditresan. Hälften så dyrt och dubbelt så skönt säger jag.

Efter vacker sjöresa anlöpte vi hamnen på Skiathos där vi placerade oss bekvämt på ett av hamncaféerna. God ost- och skinkmacka avnjöts varpå vi fördrev förmiddagen med att läsa, nätsurfa lite och framför allt titta på folk och trafik som passerade förbi.

Trafik = bilar, moppar, båtar tänkte vi. Men efter en stund hördes ett rejält motordån när första flygplanet brakade in MYCKET lågt över vattnet framför oss. Så lågt att vi såg hela planet under kanten på markistaket framför oss. Jättehäftigt!

Skiathos lär enligt vad jag läst ha en tämligen kort start- och landningsbana. Sannolikt är det orsaken till att planen ser till att flyga in mycket lågt för att kunna sätta i tidigt och bromsa. Proceduren upprepades flera gånger medans vi satt där. Varje gång missade jag med att hinna få kameran i läge för ett foto. Trösten blev att det i avgångsterminalen fanns fina bilder av fenomenet på väggarna som jag kunde fotografera.

Efter upprättande av ytterligare en rapport om Birgits skadade resväska på flygplatsen fick vi en behaglig flygresa till Köpenhamn på eftermiddagen. Extra behaglig eftersom vi hade den stora turen att få exakt samma platser hem som på nerresan. Platserna 1C och 1D, bästa platserna i hela planet enligt vår smak. Gångplats gillar vi och första raden ger dessutom extra benutrymme.

På Kastrup besöktes bagagereklamationsdisken. Ny resväska till Birgit erhölls och ompackning verkställdes. Sedan tåget hem. Exakt 12 timmar från dörr till dörr. Lite trötta och mycket nöjda var vi åter hemma.

Bilder återfinnes i albumet SKOPELOS 150605-150606.

Hej svejs och tack för den här gången!

Masse
Svara med citat