Sv: Premiärresa till Skopelos
TORSDAG 4 JUNI 2015
Tack alla för hälsningar och uppskattande ord!
Elisabeth: I Agnontas ligger tre tavernor vägg i vägg längs stranden och bryggorna. Om man kommer söderifrån in i byn så har jag inte koll på vad den första heter. Den andra tror jag heter Pavlos Fisktaverna. Den tredje, i norra änden, närmast själva stranden och den som har solsängarna heter kort och gott Taverna Agnontas, och det är på den vi håller tiil. Det är den som nog pga badgäster är mest frekventerad totalt över dagen. Men under timmarna kring lunchtid är alla ganska välbesatta. Många tycks komma hit enbart för att äta lunch.
Lissi: Jo visst är det häftigt med ett "eget väder". Särskilt när det som för mig nu har behagat infinna sig under många dagar.
Så till dagens rapport. Även idag strålande sol och en bit över 30 grader mitt på dan. Ikväll noterade vi klockan 18.00 på vår balkong 28 grader. Härligt!
Nu är vi inne på upploppet på vår resa och då handlar det om att prioritera, och om att maxa favoriterna. Föga överraskande innebar det för vår del ännu en dag med moppen till Panormos och en av de stränder som vi gillar mest här. Men jag hade kvar en sak att uppleva innan vi lämnar Skopelos. Jag ville se den kända Agios Ioannis, MamaMia-kyrkan, och inte minst den omtalade vägen dit.
Eftersom Birgit sedan massor med år plågas av en kroniskt mycket smärtsam rygg så är omfattningen av hennes moppeåkande på skumpiga vägar begränsat. Jag fick därför lämna henne på Panormos Beach medan jag åkte vidare norrut. Vilket hon alls inte hade något emot.
Jag for så vidare på "egen maskin" längs vägen som redan mellan Panormos och Glossa är mycket vacker. Därifrån så 5 km längs smal och underbart vacker väg ned mot klippan med det kända kapellet. Moppen parkerades och den svettiga promenaden uppåt vidtog.
Jag räknade och kom till att det var c:a 220 trappsteg från parkeringen till kapellet. De sista 100 var ganska höga och smala trappsteg direkt på klippan. Jag kan förstå de som tvekade att dra upp här innan räcket kom till. Däruppe fann jag kapellet, ett stort gäng helentusiastiska amerikaner som dansade och sjöng Mama Mia, och en vidunderlig utsikt.
Sedan samma väg ner och snabb tur genom det vackra landskapet tillbaka till Panormos. Jag noterade både vid foten av kapell-klippan och tidigare vid kajen i Agnontas en rymlig betongplatta. Högst troligt, anser jag, har de tillkommit för att landa helikoptertransporter vid filminspelningen.
Åter i Panormos var det lunchdags och vi njöt av dagsfärska och nykokta blåmusslor. Härligt. Kvällens måltid blev ett återbesök hos Stergios. Denna gång beställde vi till förrätt endast Tzatsiki eftersom vi, helt riktigt, befarade att huvudrätten Lamb Kleftiko skulle bli mäktig.
Självklart nöjde sig inte generöse Stergios med det. On the house förstärkte han förrätten med några ostbollar och ett fat av den goda fisk-mezen, och efter maten bjöds på Metaxa.
Proppmätta och nöjda vandrade vi hemåt genom den ljumma natten. Denna vår näst sista dag här var också tänkt som sista dagen av 10 med hyrd moppe. Men med nyvunnen insikt och eftertanke så stannade vi i eftermiddags på vägen hem från Panormos hos uthyraren och förlängde med en extra dag så att vi kan använda också den sista dagen till något som vi gillar mest.
Ett knippe bilder från dagens övningar återfinnes i albumet SKOPELOS 150604.
Masse
Senast redigerad av Masse den 2015-06-05 klockan 00:15.
|