Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-27, 23:36
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Premiärresa till Skopelos

[QUOTE=Kalimera;363268]Jag håller tummarna för att ni får bättre väder än längre söderut där det är riktigt oväder med storm och hagel. /QUOTE]

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack Masse för rapporterna hittills. Synd att inte Agnontas visade sin bästa sida. Jag tyckte mycket om stället, men sen är ju kanske tavernor på stranden viktigare fär mig än själva stranden Kanske hinner ni göra ett nytt besök där?

Skall bli spännande att höra vilken strand som kommer att bli er favorit. Själv har jag inte besökt alla.

Hoppas ni har bra väder där, nu tycks det ju ha regnat och åskat mycket i övärlden.

/ Anne
ONSDAG 27 MAJ 24.00

Tack för hållna tummar! Det tycks fungera. Spågubbarna fick fel. Vi har haft fint väder idag. Men den riktigt verksamma faktorn torde vara att Lissi är på Tinos. Och när hon är där och ska bada, ja då ska det ju vara regn o rusk om hon ska trivas. Det hade inte meterologerna koll på! Tack Lissi!

Ska försöka återkomma med en högst personlig strandutvärdering i slutet av, eller efter resan.

Vi äntrade moppen efter frukost och gled i behaglig takt genom landskapet fram till Panormos. Väl framme fann vi snabbt att norra delen av stranden med behaglig småsten var helt i vår smak. Det ger kristallklart vatten och noll sand i kläder och packning. Toppen.

Vi parkerade moppen och äntrade passligt framställda solsängar vid mysig strandtaverna som jag tror hette Linaraki. Den trevlige killen som drev den kom genast ut och meddelade att de tillhandahölls gratis.

C:a 5 meter från solsäng till tavernabordet passade oss helt förträffligt när det framåt dagen blev dags för lunch. Och här fick vi fullträff på friterad succini som vi är så förtjusta i, men som kan variera i kvalité.

Efter lunch pressades det vidare i ganska kraftiga varma vindar, men strålande sol och 32 grader i skuggan. D v s "Masseväder". Vid dagens dopp konstaterades att även vattentemperaturen var behaglig, 22 grader.

Efter en härlig dag på strand i vår smak puttrade vi sedan hemåt. Vi valde att ta vänster några kilometer norr om Agnontas och åka slingan över bergen tillbaka. Det innebar att den på kartan asfaltmarkerade vägen blev smalare och smalare och övergick så småningom i betongväg. Men genom mysigt och vackert landskap. Värmen gjorde att vi nu också kunde njuta av mera dofter.

"Inflygningen" norrifrån över berget gav ett magnifikt panorama över bukten och Skopelos stad. Efter välbehövlig vila och stärkande vätska avslutade vi en härlig dag med middag på Annas Restaurang. När jag på vägen dit frågade en inföding om vägen till Annas Taverna fick jag förutom vägvisning också förklarat att det inte var en Taverna utan en Restaurang. Väl där framgick skillnaden tydligt, såväl på de vita dukarna som på notan.

Men fantastiskt gott lamm i dill- och citronsås med kronärtskockor och succini var väl värt pengarna. På vägen hem stannade vi för en grekkaffe/espresso på hamnpromenaden som även ikväll vid pass 23.00 var ganska glesbefolkad.

Eftersom jag och iPad just nu tycks vara på "speaking terms" ska jag passa på att göra ett försök att lägga in några bilder från dagens utflykt. Om jag lyckas återfinnes de i mitt bibliotek under "SKOPELOS 150527" Godnatt!

Masse
Svara med citat