Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Hur mycket pengar bör man ha med sig på ett ungefär? (Kanske ingen som väl säga vad har med sig...)
Om man bor där det är rent och fräscht med relativt bra läge, äter frukost lunch och middag ( lunch kanske man tar med hemifrån ibland), gör lite utflykter, hyr moppe, cykel och lite sånt, båtresor och allt sånt som hör semestern till. Jag tänkte ha med mig 16 000- 17 000 SEK ungefär kan det räcka?
|
Det här är kanske den svåraste frågan att svara på - det är ju så individuellt hur mycket man gör av med.
Det spelar också roll om man gör många båtresor, byter hotell ofta, vad och hur mycket man äter, osv.
Jag brukar ha en "buffert" på 1000 kr per dag - men så mycket har det aldrig gått, inte ens i närheten faktiskt. Jag äter iofs så gott som aldrig mer än ett tavernamål per dag (orkar inte i värmen), men brukar inte heller snåla, och köper alltid ett och annat med mig hem. Så jag skulle tro att 16 000-17 000 räcker för det du beskriver.
Jag tycker att det bästa är att ha ett internationellt bankkort och ha så pass mycket pengar på kontot så att det räcker oavsett vad man hittar på. Då behöver man inte växla i förväg, inte bära på kontanter i onödan och inte oroa sig för att pengarna inte ska räcka. Med det kan man ju även betala en del, till exempel båt- och flygresor.
Det finns bankomater i de flesta städer på öarna och om man åker till någon ö där det inte finns, så är det ju bara att ta ut pengar i förväg just den gången.