Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Fint namn!
En av mina bästa hundkompisar är en Jack Russel. Han heter Hugo och är inte som andra Jack Russels, han är lugn, och är inte envis. Mycket konstigt.
Är du inte rädd att hon ska råka ut för sjukdomar i Spanien?
|
Tack! Ja Ella har ju en betydelse både på grekiska och spanska....

. Jack Russel är en rolig ras. Kan vara helt uppspelt ena sekunden men har en förmåga att lugna ner sig fort. Men en JRT som inte är envis är nog ovanligt

.
Vi har funderat i många år på om vi skulle våga ta med vovven till Medelhavet. Jag är väldigt påläst nu och känner mig inte orolig längre. Vi har bekanta som har hus i Spanien som haft hundar med sig under ett tiotal år och det har gått bra bara man är medveten om vilka riskerna är och hur man kan undvika dom.
Den stora skillnaden nu emot för något år sedan är att det finns ett vaccin emot Leichmania (överförs av sandmyggor). Det är dock inte 100% så man måste fortfarande ha fästinghalsbandet Scaliobor på och undvika promenader under skymning och gryning då myggen är som värst. Under vintern är dock inte myggen så aktiva. Sedan får hon vaccin emot Leptospiros. Rabies är en obligatorisk vaccination som hon redan är har även det om det inte finns rabies på Mallorca. Och vi får avmaska regelbundet. Fästingar som överför Borelia och Erlichias har vi ju här hemma också.
Jag är mera oroligt när jag går runt med henne i Göteborg. Två personer jag känner har fått sina småhundar ihjälbitna. Min förra hund, Ebba (också Jacairn) , blev biten i ögat av en stor lös hund. På Mallorca är det koppeltvång och krav på munskydd för vissa raser.
Vi får hoppas på det bästa men helt säker kan man aldrig vara......så lite orolig är man. Jag tror inte vi hade tagit med henne på sommaren.
(Vi har fått ett OK ifrån hennes försäkringsbolag angående kostnader för sjukdom och skador under vistelsen.)