Visa ett inlägg
Gammal 2015-05-10, 15:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Vill resa till Amorgos första gången!:)

Oj, ni kan ta er dit på flera sätt.
Flyg till Aten och därifrån färja vidare ut till Amorgos. Färjerutterna ser du om du klickar på länken "Båttidtabell" på Kalimeras "Framsida" (förstasidan) och skriver in Pireus som avresehamn och Katapola eller Egiali som ankomsthamn.
Ni kan också hitta flygtider från Aten ut på exempelvis Naxos eller Mykonos på Aegean eller Olympic Airlines hemsidor. Eller så bokar ni endast flygstol direkt dit med något av charterresebolagen exempelvis Apollo (länk till Appollo hittar du på Kalimeras förstasida). Från Naxos tar det sen bara ett par timmar så är ni på Amorgos med färjan Blue Star, någon av snabbåtarna eller lilla Skopelitis. Snabbåtarna är dock oftast väldigt dyra och det kan gunga rejält.

Det går också att flyga till Santorini och därifrån ta en färja till Naxos för byte vidare till Amorgos eller så tar ni en high speedbåt från Santorini till Amorgos (antar, utan att ha kollat att de går i år också, åtminstone i juli och augusti) eller lilla Skopelitis som går en gång i veckan. Alla dessa färjor och tider hittar ni i samma länk som ovan. (Jag antar att de lagt ut åtminstone en del av sommartabellen färdigt nu.)
Flyget; Norwegian eller Sas eller annat lågprisflyg om ni vill ha billiga biljetter. Kolla lågpriskalendrarna hos de olika flygbolagen.

Lämpligast att bo på Amorgos är en smaksak. Katapola är kanske bättre om ni ska göra många utflykter och har lite mer av vardagsliv medans Egiali har en lång sandstrand i byn och är bra utgångspunkt för vandringar till småbyarna Tholaria, Potamos och Langada. Jag bodde i Egiali och tyckte det var supermysigt men om jag skulle ha stannat längre på Amorgos så hade jag nog bott en tid där och sedan en tid i Katapola.

Hotell i Egiali och Katapola handlar ju mkt om vad ni har för tycke och smak och på vilken prisnivå ni vill lägga er. Länk till booking. com finns också på Kalimerasidan.
Det finns mängder med resebrev här på Kalimera om Amorgos och övriga kykladerna, där kan du hitta många tips och upplevelser. Men OBS OBS OBS! Klostret är ett måste!!!
Lycka Till! =)
Svara med citat