Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-28, 10:38
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Det där grekiska

Vi har massor med upplevelser av grekernas vänlighet och generositet. Till exempel det här med mat.
Jag eller rättare sagt magen är lite kinkig när det gäller mat. Jag äter inte så mycket och måste känna för den mat jag äter just den dagen. Det blir ganska mycket vegetariskt eller soppor.
I Paleochora känner dom tavernor vi besöker till det Dom frågar alltid om jag ska ha halv portion. Ekaterina på Water Edge frågar alltid dagen före vad hon ska göra till mig om jag ska äta där. Och då köps det in livsmedel utifrån min begäran. När vi var hos Marianne på Inochous och jag önskade en soppa sa hon att hon skulle fixa det. Hon gick iväg till en väninna som hade en välsmakande bönsoppa.
Vid ett tillfälle när vi skulle tillbringa sista natten mitt i Athen gick vi ut för att äta. Jag mådde tjuvtjockt i magen och ville bara ha yoghurt. Vi hamnade på en taverna där man grillade ute. Väldigt inbjudande för Arne. När kyparen kom frågade jag om dom hade yoghurt. Nej, men jag kan nog fixa det. Vi beställde en grillad köttbit och ett stort krus vitt.
Efter ett tag kom kyparen tillbaks med 2 fruktyoghurt. "Jag har varit till supermarket och köpt. Ta den du vill ha så tar jag den andra till frukost" Sen kom han med den fina grillbiten samt ett LITET krus vitt. Vi påpekade det, varpå han sa: Jag vet det, men vi håller resten kallt. När vi fick notan satt min yoghurt så prydligt uppsatt, till samma pris som han hade köpt den.
Det är sådana "matminnen" jag minns.
Birgitta.
Svara med citat