Visa ett inlägg
Gammal 2015-04-19, 21:18
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Jag är just hemkommen från Albanien, ett land och ett folk med många historiska och kulturella anknytningar till Grekland o Balkan i övrigt. Där har många återvänt efter att ha varit i Grekland och arbetat under "guldgrävartiden" då EU pumpade in bidrag och lån i landet för investeringar i infrastruktur o andra mer, eller mindre kortlivade ekonomiska projekt ( som os 2004 t.ex. ) Och situationen i Albanien är mycket svår för folk i allmänhet. med hög arbetslöshet, stigande priser och stillastående löneutveckling...... som i Grekland!!!

Jag har tillbringat många semestrar i Grekland o tycker det har varit fantastiskt fint på många vis, med landet, naturen, kulturen, klimatet o människorna.
Men jag har svårt att se vad det är som gör att jag ska se på ett land som trots allt är relativt välmående med blidare ögon, än deras jämbördiga grannar som kämpar under liknande villkor utan att ha haft samma ekonomiska uppbackning och sympati från väst som Grekland åtnjutit efter andra Världskriget, och inbördeskriget i landet!

Vi får hoppas det löser sig ekonomiskt för stabiliteten och jämvikten i regionen.l Och med regionen menar jag alla korrumperade stater på Balkan, inklusive Grekland. korruption och skatteflykt är ingen bra grund för stabila statsfinanser!!! Så är det