Sv: Fint påskklipp
Tack Deia! Jag är matt efter ett migränanfall, ska se om jag kan samla tankarna.
Jag var otydlig, det var egentligen inte importsiffrorna jag funderade över, de är ju lätta att hitta och förvånar mig inte (Grekland importerar till och med tomater, något i Europas jordbrukspolitik måste vara helt uppåt väggarna).
Det jag undrade över var snarare transporterna. Jag ser att din youtubelänk tydligen visar en sådan film men jag hoppar över den. Jag tittar aldrig på sådant, jag behöver inte SE hur jävligt det där, det räcker att läsa om det. Mitt eget köttätande hämtar jag vägledning till på kottguiden.se, bra och vederhäftig, icke propagandistisk info.
Livsmedelsindustrin är förfärlig när det gäller djurvälfärd, även här hemma. Så skulle jag enbart gå på min känsla för djur skulle jag självklart välja bort allt animaliskt ur kosten. Men det gör jag inte, jag vill äta t ex kött och ägg också. Så jag gör så vettiga val jag kan och väljer att blunda för resten. Jag har inte kommit på något annat sätt.
Att det skulle vara makabert att grilla får förstår jag dock inte, för mig är det inte värre än att slänga en fläskkarré på grillen som var och varannan svensk ägnar sig åt under hela sommaren. Ett djur blir ju inte mindre djur för att det är styckat.
|