Visa ett inlägg
Gammal 2015-03-29, 09:48
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Ö-luff för nybörjare

Detta avgör priset för rum;
1. Hur många är ni som ska ha rum? I Grekland betalar du per studio och inte per person.
2. Säsongen (ni ska åka i juni, det räknas som mellansäsong på de flesta öarna).Att förboka blir ofta dyrare. Hör i sådana fall av er direkt till hotellet via mail och vad de vill ha för pris innan ni bokar via booking etc.
3.Ni kan annars lugnt vänta med att boka boende tills dess ni är framme på öarna eftersom ni reser i juni. Viss reservation för Serifos (som jag aldrig varit på) dock. Men där kan säkert någon annan tipsa er.
4.Vill ni ha pool på hotellet?
5. Vill ni bo på ett litet mer familjärt ställe eller ett större hotell?

Levnadskostnader;
Svårt att bedöma kostnad här men jag, personligen har nog aldrig gjort av med mer än 60 euro per dag och då äter jag och dricker gott (rumspriset inkluderat). Bor ni i studio och planerar att laga en del av måltiderna hemma, ska ni äta frukost ute etc. Ett hett tips är annars att köpa hem yoghurt, bröd etc och äta den hemma på er fina lilla balkong Det tar ned priset betydligt och är supermysigt.
Det beror i övrigt helt på var och vad ni planerar att äta och dricka osv. Generellt kan absolut rekommenderas att undvika de större turiststråken (fast på Sifnos och Serifos tror jag inte ni behöver tänka så mycket på just det) och istället välja tavernor eller ouzerior på någon bakgata. Oftast billigare men framför allt, godare.
Ska ni hyra moppe? Då måste ni ha körkort. Kostnaden där får någon annan hjälpa dig med eftersom jag ej har något =)
Det är ganska lugnt på öarna i början och fram till mitten av juni. Förbered er på att om ni exempelvis vill göra båtutflykter runt ön så är det inte alldeles säkert att de kommit igång ännu om ni åker i början av juni. Noterade att du skrev om solstolar. Om det är solstolar ni vill ha så kanske inte heller dessa ännu hunnit placeras ut i början av juni. Detta gäller framför allt på de mindre kända resmålen. Lokalbussens turer osv kan också ha lite färre turer i juni än under högsäsong, även detta beror lite på vilken ö ni besöker.

Senast redigerad av Thira den 2015-03-29 klockan 10:13.
Svara med citat