Citat:
Ursprungligen postat av RobEri
........
Det jag vill säga är följande: i september åker jag till Grekland på egenhand, det blir återigen båtluffning, men jag kan uppriktigt inte se på vilket sätt mitt besök i Grekland kommer att bidra till landet, Grekland, då mina utgifter i Grekland betalas kontant och kommer med all sannolikhet inte att bidra ett smack till välfärden i Grekland (kanske båtbiljetterna, tunnelbana, o s v). Tvärtom, mina pengar kommer att bidra till att finansiera den svarta sektorn som säkerligen drar in miljarder varje år...........
....Nu upprepar jag mig själv: jag skall båtluffa i september, jag åker till Grekland för att jag vill och för att jag tycker mycket om att båtluffa, inte för att blåsa upp drömmen om att vara solidarisk. Och alla som förlägger sina semesterresor till Grekland, främst för att vara solidariska med grekerna, skall vara medvetna om att man i mycket hög grad kommer att bidra till att gödsla en svart ekonomi. Den moraliska aspekten överlämnar jag dock till grekerna. Grekerna kan, bara de vill. Men vill de?
Slutligen, jag rekommenderar en utmärkt artikel dagens DN, DN-Ledare, "Avtal, lögner och sammanbrott", skriven av Richard Swartz, se länken nedan. Mycket läsvärt!
http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...h-sammanbrott/
|
Tack för ett bra inlägg och en läsvärd länk. Jag håller med dig i det mesta du skriver. Det är naturligtvis av största vikt att Grekland får ordning på skattindrivningen om statsfinanser och välfärd ska fungera.
Men jag kan inte hålla med dig om att vi inte bidrar om våra betalningar blir svarta. Även om tavernan eller hotellet gör våra euro till svart inkomst så är det fortfarande riktiga pengar, pengar som flyttas från Sverige till den Grekiska ekonomin. De här små näringsidkarna (som det oftast handlar om) är ju inga kriminella utan det handlar om vanligt folk som ofta sliter hårt för sina inkomster. Därmed används pengarna och kommer till nytta i den lokala ekonomin på samma sätt som vita pengar. Man kanske kan anställa en servitör eller städerska till, barnen kanske kan få klädpaltan som behövs eller man kan anlita hantverkaren för renoveringar.
Rent krasst kanske det t o m är så att svarta pengar på så sätt gör mer nytta för tillväxten i landet, och förr eller senare används de på ett sätt så att de blir beskattade eller momsade.
Men återigen, för att ingen ska missförstå min åsikt om detta, ;skattemoralen måste upp om statsfinanser och annat ska fungera.