Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Vilket häftigt möte det måste ha varit på Naxos! 
|
Ja, det var så kul! Han blev alldeles överlycklig när jag berättade att vi var från Sverige. Han tyckte mycket om Sverige och höll upp två pekfingrar intill varandra och sa
- Grekland, Sverige
Han menade att de båda länderna är goda vänner. Tyvärr pratade han inte mycket engelska så det blev en konversation på min knaggliga grekiska till största delen och emellanåt fick servitören översätta. Men jag förstod det som att han förknippar Sverige med Olof Palme och mänskliga rättigheter och att han var mycket bekymrad och ledsen över situationen i Grekland. Han köpte en öl till min son och jag fick hålla god min och låta min snart 18-årige son dricka den. Något annat hade varit oartigt. Sonen var nöjd =)
De fann varandra väldeliga f.ö. Så härligt att se hur vänskap över generationsgränserna och med två helt olika språk kan utvecklas. Min son pratar fortfarande ofta om honom och han ville att jag skulle tagga bilden på honom och mannen (minns inte vad han heter nu) på hans facebooksida.
Vår nyfunna vän var högt respekterad av byborna. Det var övertydligt nästan. Alla verkade tycka så mycket om honom. Och alla var fulla av respekt och mycket stolta över Manolis Glezos, så klart. Jag blev så intresserad av honom efter besöket på museet, så jag frågade folk jag träffade om honom, det var så vi stötte på hans gamle polare.