Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-18, 18:42
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

I artikeln som Inkfish citerar kan man också läsa:

"– Jag har inga konkreta bevis, men min känsla är att förtroendet fallit ytterligare under krisen. De är medvetna om att skattesystemet inte fungerar, men litar inte på politikerna och vill därför inte betala skatt, säger professor Rapanos och efterlyser mer hjälp utifrån. (http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...er_7753426.svd)"

I samma artikel skrivs vidare:

"Han beskriver en situation där alltför mycket fokus lagts på att skära i utgifter och där politikerna fortfarande, tre år efter att Greklands katastrofala ekonomiska läge uppdagades, inte på allvar gett sig i kast med att få en fungerande skatteindrivning.
– Jag vet inte om politikerna har läst vår rapport, men jag vet att de inte gett problemet tillräcklig uppmärksamhet. Trots trycket från EU och IMF, säger professor Rapanos och lägger till ett uppgivet ”just nu vet jag inte ens om regeringen har en plan”."

..... och Inkfish skriver bl a:

"Visst kan man säga "ska det vara så svårt att" - men då visar man också noll förståelse för orsaker."

Det är inte utan att jag då undrar .......

..... om inte grekerna litar på sina politiker och inte vill betala skatt .....
..... om inte de grekiska politikerna vill eller kan genomföra en reformering av skattesystemet eller ens planerar för det inom överskådlig tid (om en sådan reform tar lång tid att genomföra finns än större skäl att sätta igång, det borde ju vara påbörjat för längesedan) ......

..... då innebär det ju rimligtvis att skatteintäkterna under lång tid framöver bara kommer att minska ......

..... men de offentliga kostnaderna ska inte minskas till en nivå som grekerna vill vara med att betala för ......

..... hur ska man då kunna förvänta sig förståelse och villighet från skattebetalare i andra länder att med sina effektivare skattesystem på långsiktig basis betala de grekiska offentliga utgifterna?

Biståndet/bidragen till Grekland kan rimligtvis bara fortsätta om det kombineras med tilltro till åtgärder som genererar balans i statsfinanserna inom snar framtid (Vilket inte nödvändigtvis bara behöver ske genom minskade utgifter. Det är ju inte fel med ökade inkomster heller.).

Kanske kunde svenskt bistånd med fungerande skattesystem vara till nytta.

Masse