Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-17, 21:28
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Appropå olika åsikter.

Vi hör ju mycket om Syrizas anhängare som går ut och exempelvis demonstrerar till förmån för den goda saken

Men hur är det med motståndarna till Syriza bland befolkningen, hörs de något (eller är de månne så få så de inte hörs alls) och hur är stämningen just nu inne i Grekland politiskt sett, någon som vet?

Jag har fått känslan av att fler och fler av dem som inte röstade på Syriza i valet nu mer och mer börjar s.a.s "glida över" på deras sida ( åtminstone åt deras håll). Att man enas alltmer för att hålla stånd mot Euroländerna
Den sista formuleringen där gör mig lite fundersam "Att man enas alltmer för att hålla stånd mot euroländerna" Hur menar du då ? Ser man i Grekland de övriga euro-medlemmarna som motståndare så tycker jag Grekland ska skämmas.
"De medlemsstater som har euron som valuta är Belgien, Cypern, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Tyskland och Österrike. Därutöver har de europeiska mikrostaterna Andorra, Monaco, San Marino och Vatikanstaten euron som valuta genom monetära avtal med unionen, medan Kosovo och Montenegro har euron som valuta utan några monetära avtal." Wikipedia
Av dessa går det att peka ut ett flertal länder som inte tillhör det ekonomiska toppsiktet i europa, snarare bottenskiktet, men som medlemsstater genom det monetära avtal man slutit är med på samma villkor som Grekland och klarat av att fullfölja sina åtaganden. Vad jag vet i alla fall. Eller har jag fel där ?

För egen del så oroar jag mig mer för Sveriges ekonomi och hur den kris som Grekland befinner sig i ska påverka omvärlden och oss och min egen knapra privatekonomi, för fast vi inte har Euro som valuta så är väl vi också en del av kakan så att säga ? Och vad som kan hända om Grekland kollapsar ekonomiskt står väl än så länge skrivet i stjärnorna....

Jag är inte nationalekonomiskt kunnig eller insatt. Men hur var det nu när Grekland ville och fick införa euro som valuta, var det inte något med mörkning av tillgångar i budgeten eller nåt sånt? Det var kanske där denna tråkiga historia tog sin början ?? Vad vet jag