Citat:
Ursprungligen postat av laero
Att nu upphöra med sanering av statsfinanser kommer att innebära att de siffrorna kommer att se långt värre ut för nästa och nästa generation.
|
Leste du hele artikkelen?
Du ber om MIN løsning, hvorfor det? Jeg har da ikke studert økonomi, og iallfall ikke økonomi på dette nivået, hvordan kan jeg komme med noe løsningsforslag? Det forbauser meg at det er så enkelt for noen her å bombastisk mene så mye om krisen i Hellas, som er så kompleks at selv de lærde strider. Men min løsning er altså interresant? Ikke Varoufakis og Tsipras sin løsning? Er de for venstrevidde? Vet de ikke nok om Hellas? En professor i økonomisk politikk avfeies, en professor som har skrevet bok om om nettopp nøysomhetsprogrammet (Austerity: The History of a Dangerous Idea). Hvis du finner en artikkel som motbeviser det Blyth sier i intervjuet eller boka, så kom med den! I så kompliserte spørsmål som dette leser jeg alt jeg kommer over, og så lander jeg på det jeg synes høres mest fornuftig ut.
Faktum er at svært mange grekere lider. (Og jeg ser en skremmende mangel på empati i forhold til det.) De har stemt fram Syriza, grekerne ønsker deres politikk.
Faktum er at svært mange forskere, økonomer o.l. lenge har påpekt at nøysomhetslinjen ikke fører noe godt med seg i Hellas. De påpeker at det som bl.a. trengs i Hellas, både av økonomiske og humanitære grunner, er å få folk i arbeid, en styrking av kjøpekraften, en økonomi som vokser, og det vil ikke skje på mange år om nøysomhetslinjen fortsetter. Jeg velger å stole på dem som sier det. Kan de ta feil? Javisst, akkurat som alle andre som uttaler seg kan de det. Men for meg høres deres argumenter riktigere ut enn motpartens.
Malou, jeg blir ganske målløs av det du skriver. Les deg opp på den vitenskapelige metode, og dersom du vet om en metode som gir sikrere svar, tror jeg nok du får en Nobelpris neste år