Citat:
Ursprungligen postat av mkh
Var det i början eller slutet av stranden ni hittade den långrund/ ej långgrund? Våra barn är lite större (9 o 10), men det kan vara bra att veta.
Men stranden är lååång - var ska man bo? är den lika fin hela biten, även den del som ibland kallas Maragas?
Finns det rumsraggare inne vid färjorna även härifrån? Eller ska man åka dit? Eller måste man boka i förväg? 
|
Vi bodde i lägenheter som ägs av familjen som driver Plaka Camping. De ligger utanför campingområdet, var nybyggda då (2000) och jättefina. Har sett att de även byggt ett hotell nu. Vi såg havet från den stora terassen och mellan husen och stranden är det ca 100 meter, man korsar en dammig och nästan bilfri väg.
Vi valde att bo där för att vi ville ha några dagar nära stranden och vi tyckte inte att det var besvärligt att åka in till Naxos stad eller Agia Anna på kvällarna. Det finns några supermarketar och lunchtavernor i närheten.
Vi badade oftast alldeles nedanför campingen. Jag har kollat på en karta och tror att jag minns rätt att den ligger något söder om mitten av stranden, längst in i "Plaka-bukten". Det var i alla fall långt, långt med sandstrand åt båda hållen.
En del badar nakna där. Det störde inte oss och det var lika många som inte gjorde det när vi var där, så man behöver inte känna sig "fel" hur man än gör.
Det var rumsraggare från alla platser längs kusten från Naxos stad till Plaka vid hamnen när vi kom. Detta var direkt efter skolavslutningen. Jag har inte varit på Naxos någon annan månad, men enligt vad andra säger så är det inte nödvändigt att boka i förväg där, utom möjligen under första hälften av augusti.