Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-12, 16:14
våga våga är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: En vecka i maj/juni - tips?

Jag tillhör också de som gillar Naxos, trots chartertrycket under juli/augusti. Jag gillar Naxos för att det finns ett liv "bakom" den turistiga ytan, där naxosbor varje kväll under sommarhalvåret kommer ner till hamnpromenaden och går en "volta" bland minglande turister, där du här och var i gamla delen av stan hör tanterna utbyta det senaste skvallret tvärs över de smala pittoreska gränder som lockar turister, där du hittar sturiga grekiska farbröder i coopaffären som ler brett när du frågar efter lokala varor, där de konkurrerande rumsuthyrarna hänger på café med varandra mellan båtarna. På söndagarna samlas naxosfamiljer på något café på hamnpromenaden efter kyrkbesöket. På de riktigt bra restaurangerna, som inte alltid ligger mest synliga, är det fullt av greker - lokala och tillresta.

Jag gillar Naxos för att ön är så omväxlande, och för att det för det mesta (kan vara lite svårare i lågsäsong) är så lätt att ta sig runt med lokalbussar, att det bitvis är väldigt cykelvänligt och för att det finns oändligt många vandringsstigar runt om på ön. Jag gillar Naxos för att här odlas potatis och andra grödor, här finns mjölkkor och mejeri, här lever de inte enbart av turism. Jag gillar Naxos för att det är lätt att få lift när det inte finns någon buss att ta och att för naxosborna trots öns många år som turistmål fortfarande är nyfikna på vem jag är, och för att de är så stolta över sin egen ö.

Jag gillar Naxos för att här finns en blandning av sol och bad, historia, natur och kultur. Nu är det lätt att tro att jag jämnt reser till Naxos, och så är det inte! Då och då har jag stannat mellan en och tre veckor på ön, och de gångerna har alltid varit på våren eller på hösten då turisterna på ön i stort sett enbart består av vandrare och vindsurfare. I högsäsong stannar jag i regel bara en eller ett par dagar, och brukar då tillbringa dagarna i bergen och kvällarna i stan. Jag bor alltid strax nedanför Kastro bland de skvallrande tanterna, med utsikt över havet, Portara och hamnpiren.

Det mesta av det jag gillar med Naxos kan undvikas med lite planering, det är bara att stanna på det strandnära hotellet och stranden där och att bara gå till tavernor och caféer där det inte syns några greker bland gästerna. Fast det är väl synd...
Våga
Svara med citat