Citat:
Ursprungligen postat av Thira
Nej nej nej! "We are all Greeks" är ett namn eller snarare ett "talessätt"/slagord som använts länge av en kampanj som funnits åtminstone sedan 2012 ( så som jag mins det och kanske ännu längre tillbaks). Kampanjen var till för att visa sin solidaritet med det Grekiska folket i krisen." We are all Greeks" användes långt innan Je suis Charlie och långt innan Syrizas regeringsposition. Vem/vilka som startade det en gång i tiden vet jag dock inte. Inte helt otroligt att det var en vänsterrörelse av något slag men det låter jag vara osagt.
Ifall någon av de nämnda herrarna var inblandad i detta redan då det begav sig har jag ingen aning om.
Det var f.ö den brittiske poeten Percy Bysshe Shelley som myntade uttrycket genom meningen."We are all Greeks. Our laws, our literature, our religion, our arts have their root in Greece."
Källa Google m.fl
|
Nei,Tsipras skal ikke skyldes for dette

. Men Varoufaki har faktisk brukt
'We are all Greeks' som overskrift/heading på et av sine blogginnlegg i
mai 2011 
. Derav min tolkning. At Shelley er opphavsmannen har jeg lest. -Varoufaki ser ut til å like både sitater og metaforer, han bruker også en del egne opplevelser som 'illustrasjon' for politiske betraktninger og analyser i bloggen.