Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-08, 13:25
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare

Många intressanta inlägg i denna tråd och jag måste tillstå att jag inte läst alla länkar ni lagt in (långt ifrån). Men en tanke som far in i mig är huruvida herr och fru Grek verkligen vill föra en "EMU-ekonomisk politik"? Som historiker tycker jag det är viktigt att påminna om att såväl Grekland som Spanien och Portugal var diktaturer ända in på 1970-talet. Stora delar av Europa levde dessutom under kommunistdiktatur till 1989. Nu försöker dessa länder samarbeta med länder som haft demokrati i snart 100 år (om man bortser från fascistiska Italien och nazistiska Tyskland). Det är inte konstitg om mentaliteten är olika med så spridda erfarenheter...

Sedan tänkte jag på det som några skrev om PASOK under 1970-talet och att de var radikalare än Syriza. Jag tror man ska vara försiktig med att göra raka komparationer mellan olika tider. Ord byter betydelse, språkbruket förändras. Baserar man dessutom sina åsikter på skriftliga källor riskerar man att hamna riktigt fel. Se t.ex detta citat angående ekonomisk demokrati: "I detta syfte vill socialdemokratin så omdana samhället, att bestämmanderätten över produktionen och dess fördelning läggs i hela folkets händer". "Förstatliga hela skiten" alltså . Nu kommer detta från Socialdemokraternas partiprogram 1990 och ni får svårt att finna någon som kan bevisa eller påstå att det var det socialdemokratin ville ända in på 2000-talet...

Ytterligare en historisk grej, även om det är en parantes är att "Den som är satt i skuld är icke fri" är faktiskt inte ett citat som Göran Persson kom på. Det var Ernst Wigforss som myntade uttrycket långt tidigare...

Senast redigerad av Rojo72 den 2015-02-08 klockan 13:36.