Citat:
Ursprungligen postat av xenos
Ursäkta dröjsmålet. Lite usel tillgång till Internet just nu.
Jag slänger gärna in dessa begrepp än en gång: "balans, förnuft och objektivitet.
Bakom de orden finner jag alltid len iberalism som ironiserar, undervärder och skildbelägger Grekland. Det är dit man skickar en ekonomisk reporter till skillnad från de andra länderna. HGrekerna kan inte räkna.
Varken Swarch eller nästan någon annan har någon bra analys. Jag finner detta förödmjukande av Grekland systematisk mellan raderna överallt i massmedia.
|
Fast det har börjat vända, tycker jag, bara de senaste dagarna. Man ser mer motbilder till den liberala synen nu. Har läst bl a brittiska tidningar och amerikanska bloggare som är imponerade av Varoufakis, finansministern.Man får intrycket av en karismatisk person och skicklig professor i nationalekonomi, som turnernar mellan EU-länderna just nu.
I morse i GP läste jag en intressant kulturartikel om en nyutkommen bok av Varoufakis. Skribenten Mattias Hagberg skriver bl a:
Citat:
"Bland många högerdebattörer är det populärt att förklara Greklands kris med hjälp av hushållsekonomi. Grekerna har varit lata och slarviga. De har lånat pengar som de sedan satt sprätt på. Nu får de stå sitt kast.
Men det är en dålig liknelse. Hushållsekonomi och nationalekonomi har sällan särskilt mycket med varandra att göra. Visst har Grekland lånat pengar, framför allt av stora banker i Tyskland, men det är pengar som ofta, på ett eller annat sätt, gått tillbaka till Tyskland. Framför allt via grekisk konsumtion."
|
Hagberg beskriver att Varoufakis i boken sätter in Greklands kris i ett större sammanhang. Han är keynesian och ser omfördelning som ett viktigt instrument i världsekonomin. Resurser som samlas i centrum bör skickas tillbaka till periferin, där bl a Grekland befinner sig.
(Tyvärr finns artikeln inte på webben).
Vad gäller bilden av den late greken som dansar syrtaki genom livet så tycker jag att både Pascalidou och inte minst Ekis Ekman har punkterat den bra. Så här i backspegeln är det pinsamt hur dåligt underbyggd bilden som spreds i svenska medier var. (Xenos, läs Kajsa Ekis Ekmans Skulden om du inte redan gjort det. Finns i pocket. Du kommer att gråta av lycka).
Här en lite intressant 9 minuter lång film, som Varoufakis själv gjorde för ett par år sedan och där han beskriver sin syn på Grekland och krisen:
https://www.youtube.com/watch?v=AMA_f2Z8vYQ (Jag hann själv bara se den lite hastigt igår, jag ska titta mer koncentrerat senare).