Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-22, 16:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Val på söndag

Pratet med en gresk venninne samt en britisk venninne (som bor i Hellas, er gift med en greker og dermed kan stemme) her om dagen, og de mente dette var det vanskeligste valget de kunne huske.

De (og mange med dem) mener at folk er klare for en forandring, og partiet Syriza lover det: istedet for kanskje 20 år med sparetiltak, høy arbeidsledighet og nærmest nullvekst, lover Syriza å få økonomien på beina igjen raskt. Tsipras, Syrisas leder, sier han har en plan for å få dette til, men han vil ikke røpe den planen...

Mens Nea Dimokratia, det partiet som sammen med Pasok ledet Hellas ut i uføret, men også har holdt landet i tømmene inntil nå, føles trygt, men ingen vil ha 20 år til med elendigheten som oppleves nå.

På toppen av det hele går det rykter, men altså bare rykter, om at dersom Syriza vinner, vil de konfiskere alle sparepengene folk har i bankene, så folk har begynt å ta ut sparepengene sine - som kan føre til bankkollaps og det som verre er. Jeg hadde lunsj med en stor gruppe grekere i dag, og så å si alle skulle ta mesteparten av sparepengene sine ut av banken i morgen. Bare for å være på den sikre siden.

Jeg er faktisk glad jeg slipper å stemme, for jeg aner ikke hva jeg skulle stemt. Søndag kan bli en skjebnedag for Hellas, på den ene eller andre måten.
Svara med citat