Visa ett inlägg
Gammal 2015-01-15, 13:00
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Vår sexveckorsresa till Kreta 2014- 2015

Att sitta cafe.
Som vanligt går vi upp till Water Ege Cafe vid halvelvatiden. Vi har ju våra rutiner,,,
Denna morgon, efter en storm i förrgår natt vi aldrig varit med om, låg nu havet stilla. Ingen vind, lite dimma och ganska kyligt.
Min plats vid den vedeldade kaminen kunde jag inta, eftersom vi då var dom enda besökarna. Så skönt!
Efter en stund började andra stamgäster infinna sig.
Först kom Horta-mannen. Arne kallar honom numera Grishuvudsmannen, sedan gårdagen. Han kan en aning engelska.. En underbar fin grekisk ”gubbe”. Han fixar horta och oliver till serveringen, troligen mycket mera.
Sedan dyker vägverkaren upp, som han gör minst fyra gånger per dag. ”Vägverkaren” kallar vi honom för eftersom han har en brandgul jacka sen flera åt tillbaks. Han är nog troligen pensionär.
Andra och tredje ”eldaren” dyker också upp. Även dom stamgäster Men snart blir det ett fasligt liv. Tre nya, yngre män dyker upp, men är väl kända på Cafeet.. Dom beställer red mullet i massor. Zoi friterar dom, ser väldigt goda ut. Så jag frågar dom om dem. Detta ser tydligen Vassilis (Hortamannen) som sitter vid ett annat bord. Helt plötsligt kommer en red mullet till mitt bord. Vassilis bjuder, sa Zoi. Jättegod fisk!
När det är för mycket liv lämnar vi Cafeet. Jag går fram till Horta-mannen och tackar för fisken. Han sitter och äter sin egen mat i egen matdosa.. Jag måste smaka, Undebar horta och egna oliver i olja, En härlig person!!
Så upplever vi vardagslivet en förmiddag här på Kreta. Samma vardagsliv på förmiddagen har vi även upplevt på Fourni, Amorgos och Naxos många gånger. Vi älskar detta!
Birgitta. (LL)
Svara med citat