Visa ett inlägg
Gammal 2014-12-10, 17:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Risk för nyval

Men det är inte meningen att folket ska välja president - enligt grekiska grundlagen är det parlamentet som ska göra det, presidenten ska representera majoriteten. Jag läste om det alldeles nyss.

Enligt samma grundlag måste 200 av parlamentets 300 ledamöter stödja presidenten. Om inte, röstar man igen. Går det fortfarande inte, blir det en tredje och sista omröstning. Då räcker det med 180 röster. Nuvarande regering har 155 mandat, de behöver alltså 25 röster från representanter för andra partier för att få igenom sin kandidat. Lyckas det inte blir det nyval. Vet inte om detta besvarar din fråga, Janne?

Presidenten har väl dessutom ingen särskild makt? Ungefär som vår kung.

Sedan tycker jag nog att grekiska parlamentariker har mer väljarkontakt än t ex våra svenska verkar ha. Jag har nyss läst Kajsa Ekis Ekmans bok, och hon beskriver det som många av oss nog stött på hos våra grekiska vänner: alla har en politiker att ringa om stort och smått. (Det måste väl vara därifrån det olyckliga informella systemet med "röstköp" uppstått - en riksdagsledamot ordnar jobb i statsförvaltningen åt anhöriga till folk som lovar rösta på hen).

Senast redigerad av inkfish den 2014-12-10 klockan 17:40.
Svara med citat