Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-17, 14:40
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Novemberresa till Kretas sydkust

Det där med grekiska språket,,,,,

Jag har inte den största språkbegåvningen, men klarar skandinaviska, tyska och engelska ganska bra. Grekiska har jag dock aldrig lärt mig, några ord bara.

Det handikappet kan vara både ett plus och minus.
När gubbarna/herrarna pratar högjutt skulle jag vilja veta vad dom pratar om. Eller kanske inte. Jag tror att dom bara pratar gallimatias. Mina damer/gummor som alltid har ett underbart språk skulle jag egentligen vilja förstå. Men det är normalt inget problem.

Jag har nämligen återupptagit stickningen efter 30 år. (Ni gubbar kan sluta läsa nu). När jag satt på Water Edge Cafe och stickade satt två svartklädda damer vid bordet intill. Tittade intresserade på mig. Till slut kom en av damerna fram till mig. Frågade på grekiska vad jag stickade, kände på garnet och förundrades över min rundsticka av trä. Med kroppsspråk förklarade jag att jag stickade en kofta och att rundsticka var bra även när man inte stickade runt, runt. Ett trevligt samspråk var det.

Det finns en liten affär/vävstuga när man går in till centrumgatan i Paleochora (just vid svängen innan man kommer till taverna Pandelis). Där sitter det alltid ett antal damer och har det trevligt. Varje gång jag går förbi vinkar dom och liksom vinkar in mig. Nästa gång ska jag gå in för nu vet jag att kroppsspråket fungerar.

Nu vet jag inte hur jag ska avsluta mina funderingar. Jag sitter nu på Athens flygplats och bara längtar hem till min säng. Den kommer att göra gott för min onda rygg. Men snart är vi tillbaka till Paleochora! Jag längtar redan.

Nu avslutar vi vår reseberättelse, men det kommer mera……

Birgitta.
Svara med citat