Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-15, 16:43
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Då fortsätter vi resan med:
Dag 6
Vi börjar dagen med att promenera till gamla stan i Rethymnon för att besöka ett bageri.

[IMG][/IMG]

Här bakas det filodeg. det är ett gammalt familjeföretag som har hållit hus på samma ställe i 67 år. Vi köper med oss Baklava, som väninnan och jag, senare på eftermiddagen, i brist på kaffe sköljde ner med Fix på vår hotellbalkong.

Efter bageribesöket blir det buss igen och vi kör till Kloster Arkadi.

[IMG][/IMG]

Ett betydande ställe på Kreta med dramatisk historia. Här tittar vi oss omkring och som oftast för mig på motsvarande ställen tycker jag att det är svårt att få grepp om allt som har hänt här. Nu är ju allting så lugnt och stilla.

När vi är klara med Arkadi kör vi till Argiropoli.

[IMG][/IMG]

Här är det fina vyer ända till havet.

[IMG][/IMG]

Och mosaikgolv bevarat från romernas tid.

[IMG][/IMG]

Vi äter lunch på en taverna med sorlande vatten. Nu blir det bl.a fisk från tavernans bassäng. Så det är färskt och gott!

Sen kör vi tillbaka till Rethymnon och vi hinner med en vilopaus förrän vi återigen promenerar till gamla stan för att äta avskedsmiddag. Det blir på Taverna Agrimia. Att maten var god är självklart!

Och sen ja, följande dag blir den sista. Vi ska flyga hem igen, men det blir först på natten så vi har hela dagen på oss för att bekanta oss med Rethymnon.

/ Anne

Senast redigerad av Alala den 2014-11-15 klockan 16:53.
Svara med citat