Visa ett inlägg
  #28  
Gammal 2014-11-06, 17:56
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 975
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Dag 4
Det är en molning och grå morgon när vi kör ut från Sitia för att fortsätta vår färd. Vi kör först till byn Zakros därifrån en del av oss följer med Anna på en vandring genom de Dödas Ravin. Det skulle säkert ha varit en fin upplevelse och inte en för svår vandring heller, men väninnan och jag väljer att följa med bussen till Kato Zakros.

[IMG][/IMG]

Här skall vi övriga vänta på vandrarna och sen äta en gemensam lunch på taverna Akrogiali. Vädret är nu soligt, men det finns moln på himlen och vågorna går höga så det blir ingen simtur nu heller. Vi kan inte motså lockelsen att ta en Fix på Akrogiali och njuta av solen som ju trots allt värmer skönt.

[IMG][/IMG]

Efter det går vi till öppningen av de Dödas ravin, det är här vandrarna sen kommer att komma ut från ravinen. Vi går inte långt in utan kollar utgrävningarna av det gamla minoiska palatset som finns i Kato Zakros. Efter det går vi lite och ser oss omkring.



Det finns några små pensionat, eller vad man nu skall kalla dem, ovanför Akrogiali som ser riktigt trevliga ut. Här skulle man kunna bo en eller två! Kato Zakros skulle absolut vara värd ett ordentligt besök. Gärna skulle jag bada i ett lite lugnare hav och för övrigt bara "vara" här.

Vi tar det lite lugnare idag och kör tillbaka till Sitia efter lunchen som för övrigt, vad annat, var väldigt god. På mina bilder kan jag se att vi åt bl.a grekisk sallad och ugnstekt kyckling. Gott var det förstås.

[IMG][/IMG]

Tillbaka i Sitia har vi lite mera tid och vi går omkring och bekantar oss med staden. Det är en trevlig, liten stad och mycket grekisk. Lite turister finns, men inte så värst många. Gärna skulle jag tillbringa några nätter här också en annan gång. Helst med lite bättre väder bara.

To be continued...

/ Anne
Svara med citat