Citat:
Ursprungligen postat av Aneta
Har så svårt att bestämma mig, önskar lite hjälp av er som varit där. Vi är ett medelålders par som tycker om att se oss omkring med vespa, har tittat på hotel Katerina i Ag prokopios eller Spiros inne i Naxos stad. Hur stort är det inne i stan? Och skiljer sig stränderna åt vid hotellen ? . Har läst många inlägg men har beslutsångest, resan kommer att ske början av september. Tack på förhand
|
Precis som de andra som har svarat föredrar jag att bo i Naxos stad och då väljer jag att bo i den gamla delen av staden. Där träffar jag på en blandning av bofasta och turister och det gillar jag, vid St George-stranden är det inte så många bofasta som håller till. Från stan tar jag mig lätt till stränder och andra utflyktsmål med t ex buss eller vespa.
Om ni framför allt vill ha strandliv och träffa andra turister, kunna morgonbada eller kvällsbada utan större ansträngning, skulle jag välja att bo nära någon av stränderna på den västra sidan av ön som Agios Prokopios, Agia Anna, Plaka osv. St George-stranden tycker jag inte är någon höjdare, där är alldeles för långgrunt och för många parasoll och solsängar för min smak.
Att kombinera Naxos med Amorgos är en riktigt bra idé, särskilt om ni gillar att komma upp i bergen på olika turer/vandringar. Öarna har väldigt olika karaktär, båda med mycket charm. Om ni är sandstrandsälskare kan jag rekommendera Koufonissi i september, då är det inte så många turister kvar att det blir trångt och då är tempot på ön riktigt behagligt. Bo t ex på Finikas om ni vill ha stranden och tavernan några få meter från balkongen. Koufonissi är en så liten ö att ni inte ens behöver en vespa (cyklar kan hyras) för att ta er runt ön.
Lycka till med planerna!
Våga