Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-02, 13:55
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet

Sista vardagen för denna gången på Fourni.

Efter frukost går vi ner till vårt ”vardagsrum”, det vill säga Patras Cafe. På grund av blåsten har vi suttit inne de flesta gånger. Sätter oss ner vid träsoffan med dom sköna kuddarna vid det stora teakbordet. Här trivs vi. Vardagsrummet har en kakelugn (som inte används vid denna årstid), fina tavlor på väggarna och fin trämöblering.
Jag tar fram min stickning och känner mig som hemma. Bättre hälften har tagit fram datorn, så vi lyssnar på Radio Västerbotten.

Efter någon timma eller så går vi över till Nikos och tar ett krus. Det är så intressant att titta på deras göromål på förmiddagen. Nikos lagar kvällens middagar i köket. Gamla pappa Nikos fyller på kol i grillen och övergår senare till att skala potatis. Ingen godare pommesfrites i hela Grekland finns här! Hassan, servitören, kommer med inköp, framför allt grönsaker. Sen övergår han till att sopa. Vi är oftast dom enda gästerna här.

Denna förmiddag ska vi göra lite inköp. Så innan siestan går vi upp längs huvudgatan. In till bageriet för att köpa förnödenheter för morgondagens färjeresa. Det blev äppelpaj, kladdsockerkaka och en lättare form av baklava. Sen till grönsaksaffären för inköp vi vill ta med oss hem. Fyra rödlökar, som är av mycket bättre kvalitet här än hemma. Fyra vitlökar slank med. En halva ska jag använda till att sätta ”klyftorna” i jord just innan tjälen kommer hemma.
Så hem för siesta, därefter packning. Packningen drar jag mig för Det är ju ett avslut för denna gången, men det är ett nödvändigt ont.
Klockan 07.00 drar vi vidare med Panagia.
Birgitta.
Svara med citat