Sv: Höstresa till Dodekaneserna och Östra Egeiska havet
Det finns väldigt mycket att tycka och tänka om den här eländiga trafiken. Jag är inte så insatt . Det blir infekterad debatt vad man än säger. Ingen stat vill ha dem, det är den bittra sanningen.
- Vad gäller krigsdrabbade personer från Syrien får de ett helt annat bemötande än t.ex somalier. De blir (enligt vad man sagt mig, jag har inga papper att hänvisa till,) direkt vidareförda till något västeuropeiskt land, många till Sverige.
På Kalymnos har man två-tre mycket enkla förläggningar, inte alls tänkta att hysa folk i dagar och nätter. De hitkomna får gå ut men de flesta håller sig nära sina förläggningar. Mat lär kyrkans "Kärlekens Bord" leverera. När vi hade en musikföreställning var det många syrianer i publiken. Grekerna i stort vet vad det är att behöva lämna sitt land. Det dåliga bemötandet kommer när frustrationen blir för stor, det kommer för många samtidigt, man har ingen överblick, inga resurser att agera.
Som jag sagt tidigare är det några som tjänar otroliga pengar på den här hanteringen.
Jag läste att någon irriterat sig på att polis och hamnpolis använder handskar och munskydd. Dock är det en sanning att man fått in åtskilliga personer med smittsamma sjukdomar de senaste åren, tuberkulos nämnes särskilt. Otillräckliga resurser att undersöka alla dem som kommer , tyvärr.
|