Ämne: USA Roadtrip
Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-20, 09:35
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: USA Roadtrip

Jag har endast besökt USA en enda gång, och spåren förskräckte...

Jag bokade i tidigt 1960-tal en passagerarhytt på Johnsonlinjen för resan till USA med ett styckegodsfartyg. Efter fem dagars resa blev mässuppassaren akut sjuk och fick lämpas av på Azorerna.

Skepparen knackade på min hytt och undrade om jag kunde ta över uppgiften som mässuppassare mot att överfarten likväl som hemresan skulle bekostas av rederiet.
Jag gav genast full acceptans till detta fina erbjudande. Jag skulle få en månad för mitt USA-besök med ankomsten till Boston och återembarkering i Seattle en månad senare. Passade mig likt handen i handsken.

Sagt och gjort. Jag inhandlade en biljett med Geyhoundbussarna och startade min färd över kontinenten. När jag kommit halvvägs fann jag mig en intressant stad ute i obygden på prärien där jag klev av för några dagars vila.

Jag hann knappt lämna bussterminalen förrän stadens Sheriff uppenbarade sig. "Vi vill inte ha några luffare i denna stad" Det går en Greyhoundbuss om en timme mot västkusten, och på denna buss ska du vara ombord...

Men, jag har pengar, svenskt pass etc, Du ska med denna buss sade Sheriffen och tog ur hölstret fram en jättelik revolver. Spände hanen och avlossade ett skott sådär 20 cm från min fot. Jag snappade budskapet och äntrade bussen snabbt..

Aldrig mer USA för min del.

Jag anlände i tid till Seattle för att gå ombord på styckegodsfartyget i och för hemresan via Panamakanalen.

Att jag var en usel mässuppassare, det var såväl besättning som fartygsbefäl eniga om, men de accepterade situationen under rådande omständigheter.

Arne
Svara med citat