Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-14, 11:40
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Sv: Rundresa på Kreta!

Nu ska jag då berätta om programmet.

Dag 1- Start med flyget från Helsingfors 19.10, betyder alltså att vi är framme sent eftersom vi ska till Rethymno, övernattning på hotell Olympic Palladium.

Dag 2- Först ska vi besöka Knossos och därefter blir det ett besök på arkeologiska museet i Iraklion. Sen ska vi ifall tidtabellen ger möjlighet besöka Nikos Kazantakis grav. Efter detta kör vi till Archanes där det blir lunch och vinprovning, vingården heter Michalakis. Färden fortsätter till Agios Nikolaos där det blir en ledig kväll. Vi bor på hotell Coral.

Dag 3- Nu ska vi till Spinalonga med båt från Elounda! Detta är ju speciellt intressant för oss eftersom vi tittat på tv-serien "To Nisi" och läst Victoria Hislops bok "Längtans Ö" (The Island). Och naturligtvis blir det intressant att höra annat också om Spinalongas historia. Vi återvänder till fastlandet och ska först äta lunch och sen blir det ett besök på ett ställe där man tillverkar eteriska oljor som är gjorda på örter och andra växter från Dikti-bergens sluttningar. Innan vi återvänder till Agios Nikolaos ska vi ännu besöka byn Kritsa, där vi gör en rundtur till fots. Ledig kväll i Agios Nikolaos.

Dag 4- Vi lämnar Agios Nikolaos och beger oss österut. Vi börjar med ett besök på klostret Moni Toplou. Sen kör vi till Vai-stranden. På programmet står det inte vad vi ska göra där annat än titta, men kanske blir det möjlighet till bad? Få se, hur som helst kör vi sen till Sitia där vi minsann ska få en liten kurs i kretensisk matlagning. Hoppas det inte stämmer med "ju fler kockar desto sämre soppa". Vi ska nämligen äta denna mat också. Förutom matlagning får vi också smaka på olivolja, vin och raki. I Sitia ska vi bo på hotell Itanos.

Dag 5- Efter frukost kör vi till Zakros där man har möjlighet till en vandring på 2,5 h i de Dödas dal. Eftersom Fysimera-Anna är guide så är detta alldeles säkert en fin vandring. Men eftersom det ges en möjlighet att i stället för vandringen följa med bussen till Kato Zakros och spendera förmiddagen på stranden så har jag och väninnan bestämt oss för detta (vi ska båda bara ha en liten väska med oss och slipper då packa ner t.ex skor för detta ändamål). Och vi ser ju redan framför oss en solig strand där vi sitter i tavernans skugga och dricker Fix, eller något.... Ok, där lär finnas någon fin ruin att titta på också så lite kulturella kan vi också vara. Hoppas i alla fall att vädret är fint för då kan jag kanske ta en dopp i havet också. Sen återförenas vi med vandrarna och äter lunch tillsammans i Kato Zakros. Ledig kväll i Sitia.

Dag 6- Tillbaka mot väst! Men först uppåt, nämligen till Lassithiplatån. Vi ska väl titta på lite byar och besöka Diktigrottan där själva Zeus lär ha blivit född. Så trots att jag inte gillar grottor så måste jag kanske gå ner där, hmm. Efter detta kör vi till kusten, till byn Fodele, El Grecos födelseort, där ska finnas ett litet museum till hans minne. Vi fortsätter till Rethymno där vi ska göra ett besök hos en sockerbagare. Så nu blir det Baklava och grekkaffe! Ledig kväll i Rethymno, vi bor igen på hotell Olympic Palladium.

Dag 7- Vi ska till klostret Arkadi och därifrån vidare längs en gammal väg över bergen där vi stannar i några byar. I Argiroupoli stannar vi för en liten promenad och ska käka lunch på en taverna. Sen blir det ledig eftermiddag i Rethymno och en gemensam avskedsmiddag i gamla stan.

Dag 8- Ja, det är bara att åka hem då. Vårt plan startar på natten så det blir en lång väntan men å andra sidan har man ju tid till att kolla lite extra på Rethymno. Så sett från den sidan är det ju inte så dumt!

Jag är väldigt nyfiken på denna resa eftersom vi får se så mycket som är nytt för oss. Börjar kännas lite pirrigt som alltid när jag ska på resa, men allra mest känns det så här

/ Anne
Svara med citat