Visa ett inlägg
Gammal 2014-09-12, 10:41
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005
Standard Sv: Livrem eller silvertejp

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Om du berättar vilka svenska ostar du gillar så kan kanske jag eller någon annan matintresserad komma med ett grekiskt förslag. Finns många goda hårdostar i Grekland. Admirala exempelvis är väldigt kunnig.

Eva
Takk for den!

Jeg holder faktisk på å skrive et innlegg på bloggen min om hvordan man kan finne den "riktige" melken, smøret, margarinen, yoghurten og osten i greske butikker, men den er dessverre ikke klar ennå. Det som er problemet med ost er at de greske på ingen måte er sammenlignbare med norske/svenske ostetyper, og de er liksom ikke engang sammenlignbare med seg selv, på en måte:

Her er hva jeg foreløpig har skrevet om ost i den nevnte bloggposten:

"Mens vår Norvegia, Jarlsberg, Nøkkelost etc. smaker likt uansett hvor i landet du kjøper den, er det ikke slik i Hellas. Jeg skal bruke min greske favorittost, Graviera / Γραβιερα, som eksempel.
For det første er det flere meierier i Hellas som produserer graviera. Store meierier som leverer til supermarkeder, små meierier som leverer til frittstående ostebutikker. Og alle meiereiens graviera'er smaker ulikt! Osten kan lages på kumelk, på sauemelk eller geitemelk, eller en blanding av to eller alle melketypene, i tillegg tilsetter noen løpe, noen bruker melkesyrekulturer, og slik kan jeg fortsette. Framstillingsmåten av osten gjør den til en graviera, men noen gravieraer har kort lagringstid, andre lang. Og slik er det med de fleste greske ostene: man må smake seg fram for å finne en man liker, det nytter ikke å bare "gå etter navnet". Så finn deg en ostebutikk, eller besøk en ostedisk i et supermarked hvor betjeningen har litt tid til overs, og be om smaksprøver!"

http://www.kolios.gr/gravierap.el.aspx
Denne gravieraen (sjekk lenke), er forholdsvis mild og myk, og ikke så langt unna en typisk norsk "gulost", dog med mere smak, heldigvis. Men det er slett ikke sikkert den selges over hele Hellas...

Senast redigerad av Admirala den 2014-09-12 klockan 10:50. Anledning: Lenke
Svara med citat