Fortsättning...
Vi besökte Llanes i Kantabrien, liten by. Rekommenderar starkt att besöka småställen utanför högsäsong. Trevligt, billigt, ingen trängsel. Bodde på bra hotell för 40 euro natten.

Den bästa beskrivningen av vädret i norra Spanien är retsamt! Landskapet är vackert och grönt, solen går i moln och behagar komma fram lite som den vill. Ingen brist på vackra stränder.
Kusten är vacker längs norra Spanien, men glöm inte bergen och Picos de Europa. De vackraste landskapet vi åkte genom var bergsravinerna, smala slingrande vägar genom kanjoner med bergsväggar på bägge sidor. Nästan omöjligt att stanna dock. Jag fick sträcka ut kameran genom fönstret och hoppas att någon bild blev bra.
Desfiladero (ravin) de Hermida.
Vi bodde i byn Potes som ligger i en dal.
Därifrån bilade vi till Fuente De varifrån man kan ta en teleferic (linbana). Missa absolut inte det om ni är i krokarna!
Kylig promenad i bergen.
Lite Mordorlandskap...
Efter bergen blev det kusten igen, lantligt boende i närheten av Ribadesella, Asturien. Asturien är ciderland. Vi provade men föredrog vinet.
Playa de Torrimbia öster om Ribadesella. Det visade sig vara en nudiststrand, men det var inte helt ortodoxt. Man fick ha textilier på sig om man absolut ville, men det var bara nudister som gjorde yogaövningar på stranden...
Det enda museum vi besökte under denna tur var Guggenheimmuséet i Bilbao och den enda grotta var denna tunnel till byn Cuevona som går igenom grotta. Man kan alltså ta bilen igenom den eller gå eller cykla. Det var mäktigt.
Sista natten innan vi återlämnade bilen bodde vi i byn Deba i Baskien. Trevlig liten by med strand. Vi såg VM-finalen i fotboll. Måttligt intresse från baskerna, men det kändes som att vara på en lokal bar verkligen. Alla trodde att vi var från Tyskland utom de som frågade som var helt övertygade om att vi kom från Schweiz! Suecia = Sverige, Suiza = Schweiz låter snarlikt.
Vi gjorde ett kort stopp i byn Lekeitiko. Tog en kaffe vid hamnen medan jag väntade på att det skulle skina upp så att jag skulle få bada på den fina stranden. Vid hamnen var det roddträning som försiggick på blandad spanska och baskiska. Rodd är stort i Baskien och cykling är stort - dessvärre när man kör bil!
Lekeitio måste vi åka tillbaka till. Vi måste se hur den här stranden ser ut vid flod! "Vågbrytaren" eller betongbryggan var blöt av vattnet som dragit sig tillbaka och krabborna flyttade sig vartefter vi kom gående. Den lilla holmen som man kan gå till vid ebb når man förmodligen inte vid flod. Ebb och flod, inte en solstol i sikte och svalkande vatten - det är vad jag gillar med Atlanten!
Det här var några av våra stopp. Och så här nöjda var vi överlag med vår Spanientur.