Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12
Kan inte komma ihåg att jag har hört så mycket klagomål på mina resor i Grekland... kan ju vara så att jag är så uppfylld av den underbara miljön omkring mig och mina egna aktiviteter.. så jag har stängt av ALLT annat negativt omkring mig.... 
|
Jag tror att det delvis kan bero på när du åker. Både du och jag brukar ju åka i för- och eftersäsong. Och min erfarenhet är att många som är runt i övärlden då är Greklandsvana, och inte lika benägna att klaga - oavsett varifrån de kommer. De vet att tallrikarna ofta kommer i en närmast slumpmässig ordning, att det blir strömavbrott ibland, att taxichauffören tar in ett sällskap till i bilen osv.
---
Nu senast på Tilos hade jag oturen att ett sällskap på 6-8 franska seglare anlände till tavernan innan jag hunnit beställa. Och de kunde förstås inte förväntas att själva läsa menyn på det obegripliga minoritetsspråket engelska, de ville att MONSIEUR LE CHEF skulle förklara rätterna för dem. Helst hela menyn.
Dessvärre var MONSIEUR LE CHEF ensam på tavernan denna kväll, hans fru, som normalt sköter logistiken med samma precision som man önskar av sin eventuella hjärnkirurg, var hos tandläkaren på Rhodos. Därför skulle MONSIEUR LE CHEF sköta så väl beställningar som matlagning och servering - ENSAM. Vilket inte bekymrade seglarna det minsta.
Och dessvärre missade han att jag kommit före segelsällskapet. Så han gick till dem först. Och när den evighetslånga polska riksdagen äntligen bestämt sig för SALADES och POISSON (vilket jag kunde ha gissat åt dem från början för finns det inte hummer så äter fransmän och italienare alltid sallad och fisk) - då var jag bra hungrig. Och dyster.
Men: då fick jag hjälp av en räddande ängel, i gestalt av en av de brittiska expats som jag känner och som jag morsat på när jag kom. Han kallade till sig monsieur le chef, viskade något i hans öra och pekade på mig. Och då fick jag beställa!
Sedan flyttade jag över till ängelns bord, min mat kom innan fransmännens - och även innan delar av den räddande ängelns sällskaps, är jag rädd

- men ordningen var hyfsat återställd.
Vet inte om det är fransmän eller segelsällskap jag kommer att försöka undvika i fortsättningen. Kanske både och