Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-30, 16:38
larstommy larstommy är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013
Standard Sv: Moppe - Fyrhjuling - Bil?

Jag körde fyrhjuling från Sverige via Hamburg till Verona med biltåg, från verona till Ancona för vidare transport med båt till Igoumenitsa/Grekland för en massa år sedan. Och luffade sedan runt där nere någon månad på fyrhjulingen. Det gick bra och rumpan/ryggen klarade sig fint.

Problemet med de fyrhjulingar som finns att hyra är att de oftast är gjorda för att köra i terräng med, och därför känns rätt styva och skumpiga på asfalt, och så brummar de rätt mycket mer än en moppe/scooter gör. Jag har aldrig hyrt fyrhjuling i Grekland av de anledningarna.

Fyrhjulingen jag hade var anpassad för att köra på asfalt med, och hade reglerbara stötdämpare, vilket ger en annan komfort. En annan sak med fyrhjulingar är att de ju inte tar kurvor som en moppe/scooter eller mc gör, de vill gärna fortsätta rakt fram om man försöker köra så som man kör ett tvåhjuligt fordon, och de är mer vindkänsliga. En fördel är att de tar mer packning.

Vad gäller komfort så fördrar jag idag en scooter från 100 cc eller uppåt med stora hjul när jag hyr fordon i Grekland. Ska man köra fyrhjuling på asfalt ska den vara anpassad för det och ha asfaltsdäck.

Senast redigerad av larstommy den 2014-07-30 klockan 17:00.
Svara med citat