Därute har du nära till El Greco, en restaurang du inte bör missa. Fantastiskt goda smårätter, och dessutom paradrätten lamm i ugnen med ost och briam. Värd en egen resa.

Mysig stämning däruppe dessutom. Parasol har också en mycket bra restaurang, med nytänkande rätter på menyn. Mycket gott och mysig miljö; det känns som att sitta i någons vardagsrum. En kväll på Pelagos är inte heller fel. Bra, traditionell mat och levande musik, ofta blir det spontandans och gästuppträdanden. Det är hit de grekiska familjerna själva går när de ska ha litet större tillställningar; jag har hamnat i både barndop, förlovningsfester och bröllopsjubiléer på Pelagos.

Trevlig, välkomnande stämning.
Längs huvudvägen inåt stan hittar du inne i Pigadia tavernan H Bala. Den ser inte mycket ut för världen, men här får du god, vällagad grekisk husmanskost till bra priser. Mycket god mat får du även på Elea Karpathos, mellan fontänen och taxitorget. Fråga efter dagens special, men missa inte deras saganaki med honung som förrätt! (Nej, de har inte barnmeny med fiskpinnar och chicky bits - som vi hörde en familj fråga efter (!). Däremot kan du beställa barnportion av alla rätter eller be dem laga något som inte finns på menyn. Ingenting är krångligt på Elea!

)
Utefter hamnpromenaden ligger det en mängd tavernor av olika slag. Eviva har grillade rätter, kött och kyckling. Gott och enkelt. Mezedopoleio Mesogeios har en enorm sortering av smårätter. Ta ett lagom antal sådana och strunta i huvudrätt.

Deras flogeres, friterade filodegsrullar med olika fyllningar, är enormt goda. La Mirage har en mycket innehållsrik meny med såväl grekisk som internationell mat. Mycket bra. Vill du ha karpatisk get rekommenderar jag den på Maxim. Sedan hoppar vi en bit igen

(och passerar Agnadi, där vi brukar tillbringa kvällarna med en drink eller en kaffe. Mysigt ställe att sitta och titta på folklivet. Det går att äta där också, de har bl a goda gyros, fast det är mera en bar än en taverna.) och kommer till taverna Pigadia. Där får du också mycket bra mat, och deras Pigadia salad är delikat i all sin enkelhet. Orea Karpathos har traditionell mat och sedan har du ett par fiskrestauranger. Vi brukar äta på den längst bort, To Kyma.
När du sedan är därute i hamnen, tar du en sväng till badbåtarna och kollar vart de åker den dagen du vill ta en tur, det varierar litet olika dagar, och så hör du om de har några gruppresor bokade den dagen. Välj i så fall en annan dag.
Badbåtarna fungerar inte som taxibåtar, utan du köper ett heldagspaket. Det ingår badstopp vid de olika stränderna, men även ett längre stopp med lunch vid någon mera öde strand. Om du bara vill åka till någon speciell strand och ligga still där kan du ta buss eller taxi.
Missa inte sandstränderna på syd- och västkusten! Om du inte hyr eget fordon kan du ta bussen till t ex Arkassa (det finns skyltat till Aghios Nikolaosstranden, helt underbar och med en fantastisk taverna!), Finiki (där du badar vid den lilla stranden mitt inne i byn) eller Lefkos med flera stränder och taverna Dramountana med suverän mat. Tänker du hyra fordon har jag massor av ytterligare tips.
Karin
som alltid längtar ner