Visa ett inlägg
Gammal 2014-07-01, 18:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Santorini 19 år senare...

Det är faktiskt fantastiskt enkelt att komma ifrån folkmassorna i Fira och Oia åk till någon annan av de fina byarna som Ingela beskriver i sin fantastiska "Mitt Santorini" här på forumet. Eller så går man bara undan från Calderautsikten och till andra sidan av Fira.
Det som störde mig med Fira var dem av de turister som kom dit och fjantade runt och viftade med alla sedlar och kort. Var in hos en guldsmed och tittade på smycken, framför mig stod det en turist (nationalitet oväsentlig) och viftade med guldkort och sedlar in i det oändliga. Skröt och skroderade.
En riktig tramspelle som verkligen passade mycket illa in i Santorinis layed-back attityd.
För faktum är, trots att jag inte hade sett ön på typ 20 år, så kunde jag fortfarande tydligt känna den, den där speciella avslappnade stämningen som faktiskt finns där bakom alla lyxkryssargubbarna.
Den är väldigt påtaglig bland de öbor jag träffade t.ex. För mig är Santorini jazzpubar, avslappnad stämning, vänliga öbor och vacker caldera. Och jag vägrar helt enkelt att låta den bli något annat för mig trots att jag faktiskt också fick en smärre chock av allt folket då jag kom dit.

Jag tror inte du kommer bli besviken efter 19 år men förbered dig på att det är mkt folk. Ta en stund för dig själv på stranden i Kamari eller uppe vid calderautsikten och titta ut över havet och månen så kommer du att känna den där speciella energin som bara Santorini har. Det ska jag göra i sommar när jag kommer dit igen.

Senast redigerad av Thira den 2014-07-01 klockan 19:17.
Svara med citat