Citat:
Ursprungligen postat av Cec
Hvordan er det å kjøre fra Chania til Sissi? Er det vanskelig å finne frem? Forrige gang vi var på Kreta leide vi bil og jeg kan erindre at kartet ikke stemte helt med virkeligheten og at mange av skiltene stod på gresk...
Cec.
|
Hej! Jag har för mig att vägen är bra, i allafall delen mellan Heraklion och Sissi, för det är den enda delen jag har kört. Mesta dels var det motorväg och bra skyltat. Skyltarna var både på grekiska och engelska. I bland kunde det förekomma en grekisk vägskylt följd av en engelsk vägskylt 50 meter längre fram. Om ni inte vill hyra bil så går det säkert att åka buss, men jag är osäker om den går kvällstid. Kartorna stämmer inte alltid, men om man håller sig till de större vägarna så är de rätt ok.
Att hyra bil på Kreta är ett kapitel för sig. Säkrast är att anlita de större internationella firmorna. Hos mindre grekiska biluthyrare är det inte säkert att försäkringen täcker allt som t.ex karross-skador eller punktering. Därför gäller det att fråga och läsa igenom alla papper man skriver under, för annars kan det bli dyrt om olyckan är framme. Om ni är fem personer och 1 barn, så kan det även bli dyrare efteersom ni behöver en större bil.
Hoppas att ni får en trevlig resa i vilket fall!
Göran