Visa ett inlägg
Gammal 2014-06-11, 16:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Förrätter och smårätter

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Jag är van att äta smårätter i Grekland och jag vet vad förrätter är, men jag blir ändå lite förvånad över ovanstående formulering som jag har hämtat från en annan tråd.

Är det en allmän uppfattning att förrätter och smårätter i Grekland är olika slags maträtter? Eller menas helt enkelt att det ena är något man äter före en huvudrätt och det andra är flera rätter som man äter samtidigt, men att båda kan bestå av samma rätter?
Eftersom jag tror det är mig du citerar ska jag försöka svara. Svaret blir väldigt generellt. Traditionellt i Grekland delas all mat och man gör inte alls som i Sverige där varje person väljer sina rätter. En "svensk förrätt" är kanske mer komplett med exempelvis både en grönsak och något annat. En grekisk förrätt eller smårätt är kanske bara en bläckfisk, en annan tallrik bara potatis, en tredje bara fisk etc. Vissa tavernor serverar exempelvis bara en bit kött och potatisen får man beställa vid sidan av. Så sker nog inte på ställen med mest turister. När greker äter är det vanligt att bara beställa sk smårätter och allt ställs mitt på bordet.

Om mitt svar är väldigt otydligt kanske någon som är bättre på att förklara kan göra det ex Admirala som verkligen kan det grekiska köket.

Eva
Svara med citat